Deler av sommerferien ble lagt til svigers Bodø, og det var selvfølgelig med noen stenger i bagasjen.

Dag 1:

Tok en tur til Saltstraumen sammen med sambo og svigermor. Prøvde en ny plass jeg ikke hadde vært på før. Jeg hadde tatt med meg surfstanga og ei slukstang.

Nede på berget satte jeg i gang med å rigge surfstanga. Ikke lenge etter dukker det opp to franske ektepar som setter seg rett bak meg og setter i gang med å kommentere alt som foregår. Etterhvert kommer mennen bort og skal hjelpe til. Skal ikke legge skjul på at jeg kløna litt med ryking av shockleader etc og de var sikkert velmenende, men å ha dem svirrende rundt meg mens jeg skulle lempe 150gr bly ble litt too much.

Vi flytta etterhvert plass og her fikk vi være i fred (inntil videre). De to andre fisket etter småsei, mens jeg forsøkte meg med agn litt lengre ute. Ingen av oss fikk de helt store fangstene, men det kom opp noen småsei og jeg fikk en grei torsk.

Mange folk har tydeligvis denne plassen som sin favoritt. Med ett dukker det opp en ferietulling med surfstang og svenskepilk. Han skal til å stille seg opp midt i mellom sambo og svigermor (som står 3 meter fra hverandre). Jeg blir ganske forbanna og forteller ham at slikt gjør man ikke, ispedd en del kraftgloser. Tullingen stiller seg isteden opp litt bortenfor meg.

Bytter etterhvert til slukstanga jeg også, og får et par småsei. Mens jeg driller en brukbar sei sitter jeg plutselig i bunn. Står og lirker og røsker, og foretar meg amatørtabben over alle amatørtabber – drar til til stanga knekker! Blir mer forbanna på meg selv for at det går an å gjør så amatørmessige ting som at stenga knekker.

Dag 2:

Vi har flytta ut til hytta på Støvset, hvor det ryktes at de skal være tatt en god del kveite rundt brua. Tar med meg surfstanga og noen nyknyttede tackler + fersk sild. Planen er å fiske aktivt etter kveita fra bergene rundt brua. Timene går, sola steiker og ingenting skjer. Mister et par tackler og kaster av en shockleader.

Med ett har jeg noen gode røsk i stanga, tilslaget blir satt alt for raskt, og opp kommer det ei halv sild. Rimelig sikker på at det var rett art, siden det ikke hadde vært noe plage med torsk eller andre arter på alle de andre kastene.

Skjedde ikke noe mer spennende

Dag 3:

Dagen starter med fint vær, så vi tar turen opp til Støvsetvatnet. Her er småørreten i bitevillig humør. Ungene får være med å sveive opp. Midt i turen kommer det ei skikkelig regnbyge, så trærne blir vår paraply. Resultatet blir 7 ørreter opp til 400gr.

Etter middag har været endret seg til regn og vind. Drar likevel på meg regnklær og stikker ned på brygga på andre siden av broa. Igjen med surfstanga og sild. Timene går uten at noe spennende skjer. Innser at det er sykt slitsomt å fiske aktivt med surfstang. Ryggen verker og sveivearma får kjørt seg.

Dag 4:

Været har lettet litt, så jeg blir kjørt inn til Skjerstad, hvor jeg finner meg ei fin fjellhylle. Ryktene sier at det skulle være en del steinbit i området.

Får til en del fine kast, begynner å bli litt mer venner med surfstanga. Men der ute på rundt 30 meter er det bare sandbunn. Ingenting skjer på dypet. Ikke før jeg begynner å fiske mer rett ned fra berget blir det napp. Ikke arten jeg hadde håpet på, men i hvert fall litt flex i staget. Opp kommer det et par fine torsk, noen småsei og et par spreke lyr.

Dag 5:

Inne i byen igjen, finner jeg meg et skjær nede i bodøsjøen. Det regner katter og hunder, og blåser opp i kuling. Ikke ideelle forhold for surffiske, men jeg gir det et forsøk. Lite spennende å melde, men et par småtorsk ble det.

Dag 6:

Tok turen til et berg ute på Bratten. Her var det i hvert fall et sted deg gikk an å nå litt greie dybder fra land. Også her virker det som at bunnen stort sett består av sand. Været har igjen endret seg til sol, men vinden står rett på fra nord, så kasteforholdene er ikke helt optimale.

Skjer relativt lite her også, blir en grei torsk opp mot 4 kg, som jeg sliter litt med å lande fra de bratte bergene og etterhvert også ei hyse.

Jaja, slik ble årets nordnorske fiske. Neste gang må jeg få realisert planen om å komme meg ut i båt.