Jeg hadde mønstret på som lettmatros i Team Kake, men fikk raskt jobben som førstestyrmann grunnet min raskt tiltagende alder.

Forflytting og ny art

Etter flere dager med pakking, og enda flere dager med tackleknytting dura Andreas og jeg nedover onsdag kveld. Bilen var fyllt til randen med fiskutstyr.

Planen var et raskt stopp i Lågen for å nappe opp Grundling. Fjernguiding fra TO måtte til for å finne frem. Mördarbakken ble nedsteget og ved elva var vi. Det var fortsatt for lyst og elva gikk på 120 kubikk – Ikke drømmeforhold. Siden vi stod der, to tullinger og ei micromeitestang måtte vi jo teste litt.

Jeg hadde raskt noe smånapping akkurat i strømskillet, og trua steg. Det skulle dog vise seg at dette ikke var arten vi var ute etter. Nytt kast, nytt napp, og denne gangen sitter den. Opp kommer det til min store overraskelse en gullbust. Ny art for meg, dytter den på microvekta som viser anstendige 110 gr.

Det er en gullbust, men hva som har skjedd med trynet mitt vites ikke
Gullbust

Vi fisker litt til, jeg får noen mindre gullbust. Etterhvert innser vi at dette er galimatias og setter i gang klyvingen opp den beryktede Mördarbakken. Dog skal det legges til at man må ha langt utviklet kols for at denne bakken skal kunne ta døden på en.

Planen var egentlig å stoppe i Nevlunghavn for litt microfiske, men det var blitt langt på kveld og vi skulle tidlig opp så det utgikk. Jeg hadde forberedt meg på villcamping med telt og sovepose, men Roger forbarmet seg over oss og ga oss tak over hodet. Han hadde vært og blanket etter karpe sammen med den gale bananen. Resten av kvelden gikk med til tacklediskusjoner og generelt fiskeskitprat.

Prøvefiske dag 1 – Sjøsetting og innaskjærsfiske

Morran møter oss med bra med vind, så vi drøyer lenge med kaffe og skitprat før vi bestemmer oss for at det er dags for å sjøsette båten. Jeg hadde fått den tvilsomme æren av å kjøre båten til Langesund. Ukjent båt og ukjent farvann, men det gikk fint.

Siden vinden fortsatt er litt drøy bestemmer vi oss for å prøve innaskjærs. Tester først et sted etter berggylte og blåstål, finner begge artene men ikke i særlig størrelse. Andreas får etterhvert opp ei brukbar gylte over kiloen. Vi flytter til et annet sted på med ei fin grunnflate hvor det var ganske stor artsrikdom, dog dominert av hvitting. Ble mye hvitting under minstemålet, men Andreas fikk et par fine. Mye småtorsk og ei hyse eller to.

Vi var til tider veldig plaget av micromakrell (+/- 100gr) som tredde seg på alt som var av kroker. Når slikt ødelegger nedslipp etter nedslipp og drift etter drift blir man noe frustrert.

Vi flytter nok en gang til en plass Andreas mener lukter brungylt. Det er ikke noe galt med luktesansen til mannen. Ganske raskt får han en fin brungylt. Vi gjør noen drift til, og frustrere oss over småtorsk og makrell. Men med ett napper det litt annerledes på stanga mi, og opp kommer min første brungylt.

Brungylt
Klokker inn på 140gr, ingen kjempe, men ny art er ny art, jeg er happy.
brungylt
Brungylt på 140gr

Rundt solnedgang går vi inn i båthavna, deilig solbrente etter en lang nydelig dag på sjøen. Vi ser at svenskene allerede er på plass, og har sikkert vært det lenge. Jeg lar meg imponere over fiskebåtene og den syke mengden fett utstyr de drasser rundt på. Vi rekker akkurat å handle inn litt mat før prixen stenger. To trøtte typer dytter grandis inn i de rødmussede trynene på hytta på Langesund bad. Tror ikke vi klarte å holde øynene åpne over midnatt.

Prøvefisk dag 2 – Utaskjærs, norgesrekord og ny art

Sistemann på laget Jon (BanJon) står og tripper på trammen i det vi våkner. Etter frokost, kaffe, levering og litt rigging, bærer det til havs. I dag er planen å teste noen plasser ute ved 167’an. Været er ypperlig, nesten flatt hav, steikende sol og ikke et vinddrag. Vi legger første drift over et par grunntopper der ute.

167'an
En fin dag på 167'an utenfor Langesund

Sterk strøm gjør det litt vanskelig å holde bunn, så vi må opp i 800gr. Jeg fisker med Powerjigger og Omotoen. Raskt finner jeg ut at jeg har for lite snøre på Omotoen. Må ofte hale opp midtveis i driftet for å slippe ned igjen, ingen ideell situasjon. Glemsk som jeg er husker jeg  jo ikke hvor mye sene jeg hadde spolt på. Noterer meg bak øret at jeg må rigge om til TLD’en til konken.

Vi får et par fine drift, og Andreas sveiver opp svarthå. Jeg kjenner selv at det henger noe på der nede, selv om det ikke akkurat er store nappene man kjenner med strøm og masse bly. Opp kommer min første svarthå, som veies inn til 250gr.

Svarthå
Min første svarthå, 250gr. Sikkert eneste gangen i livet man blir glad over svarthå

Med ett kjenner Andeas at det henger noe litt større på. Når den kommer til overflaten ser vi at det er en drøøøøy svarthå. I båten veies den til 960gr, langt over gjeldende norgesrekord. Det blir litt high five i båten, før den legges i vann i brønnen, siden svarthå taper seg mye i vekt på land.

Svarthå i norgesrekordformat
Svarthå i norgesrekordformat, 960gr på havet

Vi gjør et par drift til, og jeg perser på svarthå med en fisk på 310 gr. Blåkjeften som vi jaktet på ser vi ikke noe til, men Andreas får ei lange litt over 7kg.

Vi går etterhvert innaskjærs og prøver et par plasser, husker ikke helt om vi fikk noe spennende.

På land i havna har svarthåen til Andreas slanket seg ned til 900gr, men fortsatt snakker vi norgesrekord. Svarthåen havner av en eller annen grunn i takboksen.

Dritsultne drar vi i land og bestiller pizza hos den vernede bedriften som selger pizza i sentrum. Makan til treg service skal man lete lenge etter. Tilslutt ble det i hver fall mat på oss, og vi rakk butikken for å kjøpe frokost og mat til konken dagen etter med et nødskrik.

Oppe i hytta har Roger og resten av Team Lotafish, som vi skal dele hytte med ankommet. Pizza og øl går ned på høykant, før vi forsøker å legge en plan for neste dags konkurranse. Stuptrøtte sovner halvparten av oss midt i ei setning.

Lørdag – Konkurransedag 1

Opp i gryotta for å delta på skippermøte, og preppe siste finish på utstyret. Det fyres av en flair, og båtene begynner å paradere utover sundet med Jera II i spiss, utenfor 5knopsskiltet legger de fleste flatt jern, og er halvveis til 167’an før vi har kommet opp i plan. Vinden har tatt seg opp i dag, og vi blir banket ganske bra i den drøye mengden hekkbølger på vei utover. Jon som sitter foran får seg en trøkk i rygg og nakke, noe som skal plage han resten av dagen.

I kaoset tar vi ut feil kurs og havner for langt øst i forhold til planen. Ute på havet møter vi en del krappsjø, så vi bestemmer oss for å teste i området hvor det allerede ligger en del båter.

Får et par drift, før vi innser at dette ikke er helt forsvarlig i en 16fots båt. Jeg rekker å få opp en sei rundt kiloen som en grei bonusfangst, samt at Andreas mest trolig mister ei bra lange etter 20 meter. Rekker å bite meg merke i at TLD’en er treig å tung og treig og begynner å sikle på ny snelle.

Vi søker nødhavn i området rundt Nevlunghavn, hvor vi fisker etter leppefisk. Det er såpass mye sjø at en må styre båten, mens to fisker. Vi får opp en del småfisk, og Andreas topper det hele med ei fin berggylte over kiloen, mens jeg bare får smågylter og medium blåstål.

Vi legger oss på drift etter fjesing og sandflyndre, det skjer ikke all verden. Jeg får opp ei fin sandflyndre på 450gr som blir nest største i konken denne dagen, greit å bidra med poengfisk. Litt senere får jeg en doublet med fjesing/sandflyndre.

Vi går etterhvert innover på jakt etter brungylt og lusuer. Andreas drar brungylt og jeg drar hyse, Jon har timeout pga nakken. Vi får makrell, men bare smått. Flytter for å prøve å dra opp noe hvitting på slutten av konken, men klarer ikke å få noen over minstemål.

Under innveiingen er det god stemmning, flere kjente fisketryner har møtt opp for å bivåne fangsten.

Veier inn 9 arter denne dagen:

• Sei: 965gr
  • Sypike: 55gr
  • Torsk: 1500gr

Såvidt jeg husker holder dette til 67. plass første dag, noe som er middels bra for en førstereisgutt.

Det blir burger og øl i sentrum, før vi tusler opp til hytta for å legge en slagplan for neste dag. Oz stikker innom, for forteller fremragende om lamineringsmaskina si. Vi får lagt en liten plan og går skutt til sengs.

Søndag – konkurransedag 2

Opp i den ekstra tidlige gryotta. Går rundt som zombier på skippermøtet. Værmeldingene er ikke helt på topp denne dagen. 8m/s, overskyet og litt regn gjør det uaktuelt å gå utaskjærs.

Vi starter med å teste etter skrubba rett utenfor salgslaget. Mange andre båter har tydeligvis samme taktikk. Andreas får seff ei brukbar skrubbe, mens vi andre sliter.

Flytter derfor ut til plassen hvor man pleier å ta silda. På vei ut ser vi at det ligger en del andre båter på en annen plass. Vi stopper og sjekker ekkoloddet, og ganske riktig står det en stor stim mellom 75-90 meter. Gutta har lineteller, men ikke jeg. De fisker på riktig dybde og får raskt sild på heklene. Jon mister ei ved ripa og blir frustrert, men allerede på neste nedslipp sitter den. Andreas får sild i bra størrelse, men hva får jeg? Makrell.

Ikke nok med at det er feil art, men så ryker topshoten. Rimelig frustrerende, bannskapen sitter løst ei stund. Jeg surrer raskt på en kjapp albright og får på ny topshot og ny tackle. Jon roter frem en lineteller fra baggen og nede på 90 meter tar det ikke mange sekundene før stanga begynner å dirre. Silda blir med helt opp, men er liten. Nytt nedslipp, ny sild, større denne gangen, siste nedslippet gir ei sild som klokker inn på 290gr mange timer senere.

Tester diverse plasser uten resultat, tiden går så vi bestemmer oss for å forsøke noen drift rundt Helgeroa. Driftene går svært fort, så vi kaster drivankeret, noe som gjør det mulig å fiske i det miste. Det skjer ikke all verden, Andreas drar en fjesing og jeg får en knurr. Forsøker etter rødknurr, men det er no-go.

Vi avslutter med litt krampefiske etter hvitting, men det blir bare småtorskog ei bonusspette på Jon.

I havna har jeg bare to fisk å veie inn dennne dagen.

• Sild: 290gr
  • Knurr: 270gr

Båten rigges ned og skrubbes, bilen pakkes og vi drar ned i teltet for å høre resultatet. Ikke overraskende har svenskene gjort det bra, men også i år er det Anders Larsen som stikker av med førsteplassen. Lokalkunnskap skal man ikke kimse av. Gratulerer!

Resultatlistene henges opp, og jeg havner litt ned fra dagen før. 82-plass er kanskje ikke så aller verst for en som aldri har vært i langesund før? Team Kake havner på 22-plass, 20 knepne poeng bak erkerivalene i Team Lotafish.

Kjører båten tilbake til Porsgrunn og kommer oss etterhvert hjem. Rimelig sliten etter flere dagers intensivt fiske. Moro lell. Spørs om det ikke blir tur neste år også