Andre del av sommerferien gikk til nordvestlandet, som den så ofte gjør. Gjennom vinteren hadde jeg studert kart og drømt om alle prosjektene jeg skulle få gjort, slik ble det ikke.Tur 1

Første turen gikk til småbåthavna, hvor jeg tidligere år har hatt bra microfiske. I år hadde de lagt ut en ny bølgebryter som jeg måtte prøve. Fisket foregikk midt på dagen, og vinden stod på fra nord. Ikke ideelle forhold, men jeg blir så rastløs av å sitte å stirre på sjøen så jeg måtte slå ihjel noen timer.

Fisket kunne jeg like gjerne spart meg, knapt nok et napp på en 2-3 timers økt. Jeg prøvde dypt, jeg prøvde grunt og jeg prøvde inne mellom brygger og nede i sprekker. Ikke en skit å skrive hjem om.

Tur 2

En kveld solen faktisk turte å vise seg fra bak skydekket fikk jeg med madammen ut til torpedobatteriet på Julholmen. Her har vi tidligere hatt morsom makrell-action. Ved ankomst var det en vennegjeng som hadde okkupert den beste odden å stå på. De ruslet etterhvert hjem, og vi overtok plassen. Det tok ikke lange tiden før Anniken kunne melde om fast fisk, en liten sei. Det fortsatte å bite jevnt og trutt, men nå var det makrell som tok sluken. Jeg gikk etterhvert over til å fiske gylter rett ned langs en fjellvegg, det smalt på et knippe fine rødnebb/blåstål. Vi fikk med oss en fin solnedgang over Gossen, og makrell til grillen.

Tur 3

Robert inviterte ut med storbåten (Hansvik 700 combi, ei flott skute til fiske). Dog skulle det trolles, så vi kastet bort et par timer på å dure rundt på måfå etter fisk med fettfinne. Ikke engang makrellen ville bite på. Resten av mannskapet bestod av fiskeivrige østlendinger som var mest opptatt av å få fisk. Vi gjorde derfor noen drift på et par plasser rundt Gossen hvor det er tatt litt kveite. Himmelens sluser åpnet seg, og vinden stod på ganske bra, så det var sånn cirka medium trivelig. Jeg fikk etterhvert overtalt skipper-Robert til å prøve på et par grunntopper med litt dyp rundt, her fikk vi lokket på et par torsk før kvelden var omme.

Tur 4

Vi tok turen ut på hytta i Malmefjorden, og med hjelp fra Robert og hans sterke svoger fikk jeg dratt ut With’en på floa. Båten hadde ikke vært ute på sjøen siden morfar levde, så jeg måtte frem med saga og sage til ei luke til baugskottet (bye bye vannbrett i vannfast kryssfiner). Motoren hadde heller ikke vært brukt på et par år, men overraskende nok startet den på andre draget. Dessverre var et ett eller annet galt med forgasseren slik at jeg måtte kjøre med chocken halvveis ute for å få turtall, men det funka det også.

Tok med ungene og la oss på dregg rett utenfor hytta. Her har jeg i min barndom dratt store mengder sandflyndre, hyse, bleike (hvitting) og torsk på agnsnøre. I dag ble det med et par minitorsk, men det var i hvert fall moro for unga. Ingeborg kjørte Devilfish UL med Daiwa underspin, noe hun stort sett klarte å håndtere alene, også når det bet fisk på.

Tur 5

Tok på meg langstøvlene, knøt på en #32 på microstanga og satte i gang jakten på kutlinger og andre småfisk. Jeg er overbevist om at samboern var stolt der hun så meg gå tvikroket på jakt på fisk i størrelse mini-micro. Fikk  etterhvert nappet opp et par småttiser, som ble avfotografert etter beste evne. Dog er ikke macroen på kamera noe særlig å lite på, så bildene ble så som så. Pethon og internettkanaler ble konferert, og jeg landet på at jeg nå med forholdsvis stor sikkerhet kunne sette kryss på både leirkutling og sandkutling. Ruslet så bort på moloen hvor jeg raskt fikk en del svartkutling, forbedret persen med 4 gram (wow) og fikk opp ei dvergulke mellom steinene. De sedvanlige bergnebbene var seff på plass.

Tur 6

Ingeborg og jeg tok en dorgerunde på jakt etter makrell og eventuelt en liten SØ. Hun ble utålmodig etter at vi hadde kjørt 300 meter, så vi gikk over til agnfisket. Sigurd våknet fra luren sin og sto inne på land og veivet med en redningsvest, så han og mor ble plukket opp. Vi fikk noen småtorsk og sandflyndrer, men ikke noe å ta med hjem.

Tur 7

Fikk disp til å at meg noen timer på egenhånd på kvelden. Nesten helt vindstille, og fin sol, såpass at jeg ble litt solbrent på nesen. Kjørte et stykke lengre ut i fjordsystemet, og la meg til på ei renne på rundt 40 meter. Hadde troa på at det kunne være noe spennende her, samt i de bratte veggene rundt luktet lusuer. Etter lang tid ble det ei lita hyse. Dog var det helt stille så jeg fikk hverken drift eller napp, måtte derfor flytte meg inn i et strømsatt sund. Her har jeg fått mye fin torsk, sei og lyr tidligere, men i dag ville ikke fisken ha noe som helst. Ikke agn, ikke pilk og ikke jigg. Flyttet så til et par grunner (dvs i nærheten av grunner, ikke så lett å treffe oppå små grunner når man ikke har noe elektronikk til hjelp). Skjedde ikke noe her heller. Prøvde inne langs en vegg, med lyr i tankene, men nada. Ble drittlei og dorget over fjorden og hjem.

Innså i løpet av denne turen at det er langt mellom de drømmene man har når ting er langt frem i tid, og realiteten. Kloskate, piggskate, lysing og havål finnes i området, men det får heller bli en gang man har bedre tid…

4 thoughts on “Feriefiske – Nordvestlandsversjonen

1. Kan melde om bra fiske i Kvernesfjorden samme tidspunkt, med alt det vanlige. I tilegg drar jakob opp alt mulig rart i småbåthavna, typ kvabber og marulk…Har mista Pethon boka mi for mange år sia, så tar artene på feeling helt til jeg blir arrestert for det…Har planer om å teste Krifast-sunda neste år…

2. Høres interessant ut Torstein, jeg har aldri fisket på averøya, hvis ikke atlanterhavsveien teller.

Har dog testet litt rundt krifastbrua, dog begynner dette å bli snart 20 år siden (oj, gammal). Såvidt jeg husker fra den tiden hadde vi ikke noe særlig bra fiske ved brua, men ok fiske ved ikorneset litt lengre nordvest på Gjemnessiden. Dog var dette fra land.

3. Hi Bakezilla, Caster sugar is just normal sugar ground more finely so it dissolves more easily when mixed with the egg whites (but it is not powdery like the icing sugar you can still see the crystals of sugar), just ordinary white sugar if you can not get caster sugar. The best way is with almond meal definitely but some people have nut allergies so need a nut free version.

4. Aquinze,► Outre le ruban outremer contre la fuite des , je propose également un ruban ténia* pour lutter contre l’obésité…* du latin taenia, ruban, du grecPS : , le ruban rouge !