Hei bloggen, titt-tei. Tenkte det var på tide å vekke deg til live igjen, lenge siden sist.
De siste månedene har det gått elendig med både oppdateringer og fisking. Grunnen til dette er ene og alene at jeg har vært støkk med flytting og oppussing.

Oppussing fører som man vet til mer oppussing som fører til mer oppussing. Men drit i det, nå føler jeg meg klar til å bryte spiralen. Når jeg staret denne bloggen, satte jeg meg som mål at alle fisketurer skulle dokumenteres. Hittil har jeg vært forholdsvis flink til det, men det har vært ett og annet glipptak.

Denne bloggposten handler derfor mest om noen fisketurer fra en stund tilbake, så langt tilbake at de må rekonstrueres etter hukommelsen, så vekter og datoer og hele sulamitten er sikkert ikke helt presis.

Forrige post handlet om hvordan Karl Johan og jeg åpnet ballet på noe vi i vår villeste fantasi ikke hadde klart å forutse. Denne høsten har vi opplevd et tungefiske Norge ikke har sett makan til siden reketråleren M/S Kvitlaks skrapa Hvervenbukta, uten rist, en gang på søttitallet.  For min del må jeg dessverre si at en del av opplevelsen kun har vært fra sidelinjen.

7-8. august

Ole-Håkon ble ivrig og reorganiserte kalenderen sin og ble med Karl Johan, Ståle  og meg for å sjekke ut plassen vi hadde tatt våre første tunger. Vi innledet kvelden med at jeg hadde en leksjon i “turistfiske”, hvor jeg demonstrete ulike teknikker man kunne utøve for å ikke bli tatt for å være en seriøs sportsfisker. Den den var en stor suksess, tror de andre gutta læret mye av dette 🙂 Vi så noen tunger denne kvelden, men ingen kom på land. Tror ikke jeg dyppet snøret resten av kvelden, men husker ikke.

9-10. august

Ryktene om tungefangst hadde spredd seg innad i klubben, så denne kvelden stilte Laken med 4 representanter. Vi forsøkte først en ny plass som ut på natta ga Ståle (etter en del banning og flikking) sin første tunge. Ut på natta bytta vi plass og Stein kunne også notere sin første av arten. Stor suksess fra et guideperspektiv, selv tror jeg ikke jeg fuktet kroken engang denne kvelden. Innser at jeg må kjøpe meg en led-lenser h14 for å være med i klubben.

Ståle fikk trua opp sin første tunge denne kvelden. Husker ikke vekt og vitale mål.

11-12. august

Nok en kveld er viet i Tungens tegn. Denne kvelden har Andreas lykketallet på kø-lappen og jaggu har ikk specimenreven-Terje også fattet interesse for dette fantastiske fisket. I det jeg skrider ut av bilen er de andre allerede på plass og utbryter bråkjekkt “i kveld lukter det nrek”, lite viste jeg om at det skulle gå troll i ord. Vi ser en del fisk i løpet av kvelden, jeg finner ingen å fiske på, mens KJ og Andreas finner noen, og Terje får notert sin første, en smekker sak på 790gr. Ut på natta spotter Terje en fin fisk, som Andreas (som på dette tidspunktet) er den eneste som ikke har arten får fiske på. Fisken ligger vanskelig til, så Andreas kaster buksa og vader ut til den. Fiske er ikke i godlune, og flytter seg etterhvert ut av lyset og blir borte. Men vi finner en fisk til (samme fisk?) og denne er mer bitevillig. Det blir litt kaos i det fisken skal landes, så jeg beiner ned for å hjelpe til, men fisken er i håven før jeg rekker frem. En sjokk- og kuldeskadd Rage klarer ikke engang å presse fram en karakteristiske fistellatteren, men fisken er stor. Vi tipper at den er over 800, men vekta skal lengre ned en det. 1010gr stopper den på. Ny norgesrekord, fantastisk å få være med å oppleve det, samt få sjekka ut de lekre hvite til Rage. Tror ikke jeg dyppa kroken på denne turen heller.

14-15. august

Tunge hadde på dette tidspunktet tatt over det meste av den kognitive kapasiteten min. Jeg drømte om tunge, tenkte på tunge, til å med spiste litt tunge (og det er mot normal for en som helst ikke spiser ting fra under høydekote 0) Jeg var tidlig på plass på plassen KJ og jeg hadde funnet børstemark kvelden hvor tungeæraen ble startet. Dog skulle det være lavvann, men på langt nær så lavt som det var første gang vi var der (og i følge tidevannstabellen skulle forholdene være ganske lik som første kveld, men dengang ei). Jeg fikk oppleve at gummistøvlene mine på langt nær gjorde det de var skapt for – å holde vannet ute. Etter en times leting hadde jeg klart å plukke med meg et par dyrebare børstemark. Så måtte jeg bruke tid på å finne en butikk som var åpen som kunne selge meg en pakke tørre sokker.

En ting som er viktig å nevne er at denne kvelden også skulle bli jomfruturen for KJs geniale oppfinnelse “Tungevindu” (™) fikk sine første sveip og ga innehaveren undervannsopplevelser man må ha dobbelt PADI-lappen for å overgå. Lite ante jeg om at dette skulle revolusjonere tungefisket så til de grader. Jeg rett og slett gremmes når jeg tenker tilbake på hvor avmålt jeg var når KJ lanserte ideen på en av våre daglige chats noe i forveien. Så feil kan man ta!

Jomfruturen for Tungevindu ™. En historisk begivenhet.

Denne kvelden skulle vi teste nok et nytt strekke. Andreas og Terje skulle vade nordover, mens KJ og jeg tok turen sørover. Jeg hadde ikke klart å rote frem vaderne, så jeg hadde litt handicap med mine hullete gummistøvler. Vi gikk en liten kilometer sørover, og så en del fisk av ulik art, men ingen tunger. Jeg hadde en nær dødenopplevelse at jeg skulle forsere et parti hvor berget hang helt ut i vannet. Holdt meg fast i noe buskas, men akkurat på cruxet måtte selvfølgelig greina knekke og jeg så vannet komme mot meg. Klarte akkurat å sparke fra på berget slik at jeg unngikk å lande rett i noen kampesteiner med et påfølgende potensielt ankelbrudd som resultat. Dog å bli kliss klass på beina for andre gang på en kveld er også sub-optimalt. Vi startet på turen tilbake til basen, hvor vi gjorde noen sveip etter tunge, men det var lite å se, KJ fant en liten en. Jeg var drit trøtt, kald og våt på beina så jeg vendte nesen hjem, mens Andreas og KJ skulle ta et sveip på jomfruplassen fra første tur, de så 4 tunger, antagelig var “flekkegrisen” en av dem, men ingen ville være med på tango denne kvelden.

23. august

Jeg hadde hatt en liten pause i fiskeriene siden jeg ble opptatt med å gjøre gamlekåken i stand til salg. Denne dagen hadde salget endelig gått i havn og jeg hadde beina opp på polet og kjøpt to flasker sprudelwasser for å feire salget. Så det var en noe champagnepåvirket fisker som ble plukket opp av Stein før vi durer avgårde. Vi hooker opp med Ståle, KJ og Rage og fisker litt med dupp mens vi venter på at det skal mørkne. I mørket begynner spottingen etter tunger, og vi ser 2 stk uten at noen av dem vil på kroken. Denne kvelden ser vi også en slettvar inne på grunna, men den virker heller ikke i bitehumør. Vi avslutter kvelden med noen raske sveip på et par plasser vi har sett på flyfoto, ingen tunger spottet, men lokasjonene ser lovende ut.

25-26. august

Nok en kveld i tung tungerus. Jeg hadde snekra sammen et “Tungevindu” (™) til denne turen og var rimelig klar for å teste det. Fy flate satan i *@%&, for en opplevelse! Ikke bare er det et vindu, det er et vindu inn til en ny verden. Jeg hadde jo smugkikka litt i KJ sitt vindu på tidligere turer, men å gå hele kvelden med hvert vårt vindu var bare rett og slett helt magisk.

Vi testa et strekke jeg ikke hadde vadet før, og vi så masse tunger, husker ikke helt tallet 11 eller var det 13? KJ og Rage får opp noen, mens jeg tuller det til og fisker på 4-5 stk uten at noen av dem vil sitte på kroken, følte meg som en amatør denne kvelden.

29. august – Storeslem

Igjen var det klart for tungedans, testet vestsiden denne kvelden. Etter den labre suksessen på forrige tur, var jeg klar for revansje. Vi strevde litt med å finne børstemark, lette litt her og der til vi til slutt fant en hel koloni. Aberet var bare at vannet var brysthøyt der de bodde. Tror det må ha vært et merkelig skue for joggerne som passerte oss. Tre voksne menn som står til livet i vann i vadebukser og graver opp illeluktene gjørme fra bunnen. Ikke nok med at den stinker, vi skal på død og liv borre fingrene våre inn i den så snart den bryter vannflata. Men slik er det å være en skarve fiskersjel, vi fikk plukket bra med børstemark og la i vei.

Tha digga team, her til og med på grunt vann

Vi ser jevnt med tunge på hele strekket. Periodevis står alle tre og fisker på hver sin tunge. Revansjen fra forrige tur er søt. Jeg varmer opp med en liten en som jeg ikke gadd å veie, for så å øke persen til respektable 810gram.

Midlertidig pers på 810gram, more to come!

Jeg kroker en fisk til, men den “stiger av” rett utenfor tungevinduet. Det begynner å bli sent, og vi snur hjemover. Med ett utbryter jeg “Et monster!” Vi går rimelig samlet, KJ bare en stanglengde til siden for meg. Så han har orkesterplass til fiskingen. Nede på bunnen ligger det et flak av ei tunge, jeg klarer å legge agnet presist, og den svelger på direkten. Opp i tungevinduet bærer det og opp på land. Vekta til KJ er nesten tom for strøm, min har druknet og Rage sin er også helt gåen. Vi klarer å gjenopplive vekta til KJ og får den til å strekke seg så langt som en vekt aldri har strukket seg på en sportsfiskefanget tunge tidligere. 1190 herlige gram, ny norgesrekord! Jeg sliter med å innse hva jeg har gjort, men tror jeg klarer å presse ut av meg et lite jubelrop og det blir sikkert litt highfives og hele den greia der. Det skjer vel strengt tatt ikke mer å rapportere om denne kvelden.

En passe fornøyd fisker, ikke hverdagskost å lande tunger i denne størrelsen.
Når tunga er 1190gram må man vel spandere på seg en alvorlig mine?
Og lengden var 45 cm, noe som er forholdsvis greit etter internasjonale mål.

For meg skulle dette bli enden på tungesagaen for denne gang. Tok over ny kåk, og som jeg var inne på i innledningen krevde det sin mann oppussingsmessig. Tunge-abstinensene var tunge, kan ikke legge skjul på at jeg var rimelig føkka etterhvert som fiskekompisene meldte om den ene fangsten etter den andre. Men slik er livet, jeg har spart opp en grei posjon cookiepoints som skal brennes på fisking så snart anledningen bryr seg. På vei ut av oppussingshelvete nå, så jeg håper på flere oppdateringer fremover.

I morgen er det Gullkroken og det glædes, men fra mitt perspektiv er det en skam at Karl Johan ikke er nominert i kategorien årets artsspesialist. Ikke et vondt ord om JOFL, Rage og Asgeir, supre folk alle sammen, men i år hadde KJ fortjent prisen – Pioneer innen tungefisket, passerer 100 arter og deler forskningsresultatet om både tunge og rødflekka med oss andre gærninger….