Det er den tiden av året igjen, på tide å samle opp trådene fra det gamle og begynne å tenke på hva man ønsker å få til i året som ligger foran oss. Jeg har allerede rukket å lese en del årsrapporter fra andre, noen har hatt et topp år. jeg har hatt et år på det jevne.

Fiskemessig har 2013 vært helt pari, jeg har fisket færre turer året før, og ikke hatt så menge nye opplevelser. Mye av skylden for dette legger jeg på det faktum at vi tok over ny bolig i høst, så mye av tiden har gått med til å sette den i orden. Dog var heller ikke vårsesongen noe særlig å skryte av, her må jeg skylde på både drittvær og dørstokkmila.

Årets to første måneder gikk med til noen turer på sjøisen, og en liten tur på ferskvann. Det skjedde ikke stort å rapportere om på disse turene, dog kunne jeg notere ny art i form av strømsild på den ene turen. Hyggelige turer var det, både med familien og fiskekompiser.

I mars trodde jeg lenge det skulle bli vår, så jeg begynte å innstille fiskingen på det, dog skulle kong vinter komme på besøk igjen og ødelegge for det planlagte feederfisket. Alternativet ble å finne frem rødhaistengene og kjøre nok en satsing etter denne raringen som hittil ikke hadde latt seg overliste av meg.

Det var først i april det skulle løsne på rødhaifrontene. KJ og jeg testet en ny plass som virket lovende. Og det skulle vise seg å stemme veldig bra. Først får jeg en pitteliten hai på 360gram. Endelig etter så mange blanketurer skulle den nye arten komme. KJ som har hatt vel så mange resultatløse turer etter arten hadde også hellet med seg denne kvelden, forbannelsen var brutt og fisken var 680gram.

Men når først proppen av løsnet, skulle jeg oppleve den sagnomsuste ketchup-effekten. Ut på kvelden napper det igjen på min stang, og opp kommer en rødhai på ikke mindre enn 1370gram. Tangering av norgesrekorden.

I mai kom våren og det ble åpning for flere fisketurer. Jeg hadde 2 uker fri mellom to jobber og benyttet tiden godt til fiske. Fikk kartlagt en del nye plasser, men resultatet var ikke det helt store.

I slutten av måneden var det duket for en årets eneste langtur. Deler av SFK-Laken + Andreas skulle nedover til Rogaland for å fikse noen nye arter. Jeg tror jeg hadde skrudd forventningene litt vel høyt før turen, men det var alt i alt en fin tur, og jeg kunne notere 4 nye arter på turen. Selv om forventningene kanskje var for høye, hadde vi en veldig fin tur. Alltid trivelig å dra på tur med gutta.

Juni var våt og kald, så det ble bare tid til et par småturer. I tillegg kjøpte vi ny bolig, så det ble en del styr med å gjøre den gamle klar for salg. Været var dritt, og jeg innså at alle ferskvannsmålene for året så ut til å ryke. Men men, været kan man ikke gjør noe med, så det er bare å håpe at det skal bli bedre neste sesong.

I juli ble det tid til litt sommerferiefiske. Klok av skade fra tidligere år, hadde jeg her skrudd ned både målsettinger og forventninger. Gleden ble derfor betraktelig større da jeg allerede første kvelden i Bodø kunne veie inn ei kveite på 8,6kg. Ny art og stor jubel i den fiskespisende delen av familien. Og det skulle ikke bare bli ei kveite i løpet av turen, men 4 (hvis vi regner med den dattera fikk sveive opp)

I august skjedde det noe jeg tror ingen hadde klart å forutse ved inngangen til året. KJ og jeg startet med å legge inn ei økt hvor vi meitet etter tunge. På statisk meite skjedde det ingenting å skrive mer om, men utpå kveldinga gikk vi over til kikkmeite. Ikke bare så vi tunger, vi klarte til og med å kroke hver vår.

Med dette startet den største galskapen fiskenorge har sett på lang tid. Vi gikk helt inn i tunge-rus. Vi fisket tunge, drømte om tunge, snakket om tunge, chattet om tunge og fikk gjort fint lite på jobb. Jeg la inn et ekstra gir, da jeg visste at den nært forestående boligovertakelsen ville sette en stopper for fisket en stund fremover. 8 turer klarte jeg å klemme inn, og toppa heile driden med å notere meg for den største tunge som noensinne er fanget på sportsfiskeredskap i norge (men her er jeg sikker på at rekorden ryker i løpet av 2014).

September og oktober gikk med til flytting og oppussing, så da kom jeg meg ikke på en eneste tur.
Når november kom, klarte jeg endelig å komme meg over dørstokken igjen og fikk fisket litt flyndre. Deilig å komme seg ut, selv om de ikke var særlig store.

I årets siste måned klarte jeg å klemme inn et par-tre turer, noe som slett ikke er verst tatt i betraktning alt stresset på jobb og hjemme, samt det elendige været vi har hatt. Helt på tampem av året klarte jeg til og med å få meg en ny art.

I god årsrapporttradisjon må det avrundes med litt tall:

Antall turer: 50
Færre turer enn i fjor, flere småturer og opptil flere turer hvor jeg nesten ikke fisket. Trodde faktisk jeg hadde fisket enda mindre, men en tur i uka i snitt er ikke så ille for en småbarnsfar.

Antall arter: 38
Et stusselig tall, har mangler det mange standardarter. Det at jeg ikke har fisket fra båt en eneste gang i år trekker jo tallet ned en del. Når fisket etter “edel kapefisk” ikke ble noe av mangler det også en del i ferskvann.
1. Abbor
2. Torsk
3. Sypike
4. Hvitting
5. Sandflyndre
6. Hyse
 (pers)
7. Strømsild (ny)
8. Knurr
9. Øyepål
(pers)
10. Gjedde
11. Småflekket rødhai (ny, nrek)
12. Skrubbe
37. Hågjel (pers)
38. Sild

Antall nye arter: 10
Slett ikke verst å få notert såpass mange, flere enn jeg hadde håpet på ved inngangen til året. Målet var å runde 85, og ved årets slutt stod jeg med 87 arter.

Antall perser: 3
Ikke all verden akkurat, men om man regner med de nye artene så blir det jo litt.

Antall potensielle norgesrekorder: 2
Det jeg ikke skulle drømme om ved inngangen til året var at jeg ikke bare skulle få en men to fisk som var over gjeldende norgesrekord (småflekket rødhai og tunge), nå gjenstår det bare om norgesrekordjuryen kommer til å godkjenne dem (og det har tatt sin tid for førstnevnte art)

Måloppnåelse i 2013
Jeg hadde ikke satt meg noen konkrete mål for året, men hadde som alltid skapt meg noen drømmer og forventninger som som vanlig ikke innfridde. Her er det ingen andre å skylde på enn meg selv. Men helt objektivt sett, kan man kanskje kalle det et helt ok år.

Og helt til slutt så gikk det jo ganske bra i NM i sportsfiske for saltvann-lag, i hvert fall for laget jeg var med på, Team Storfisker, men der er det vel litt frekt å ta noe av æren, den får Vilhelm og Andreas ta, jeg sikret bare i bakrommet.

Mål for 2014
Her burde det rett og slett ikke stå noe, jeg får ta det som det kommer. Men siden jeg ikke klarer å dy meg må jeg jo nevne at jeg håper å få til litt mer i ferskvann enn de to foregående. Som alltid er nye arter og perser noe som driver en litt, så det må med. I tillegg gleder jeg meg til et par turer vi har på blokka.

Helt helt til slutt, takk til alle fiskekompiser for fine turer. Takk til fruen som lar meg dra på tur

Comments are closed.