Jeg hadde satt meg som mål å legge ut en liten snutt fra alle turer her på bloggen. Ikke fordi de nødvendigvis var så fryktelig spennende å berette om, men mest for egen loggførings del. Med noen års logging sitter man brått på en del interessant informasjon om hvor og når og hvordan.

Men i høs har det glippet helt, ikke fordi jeg får fisket så fryktlig mye, jeg har bare ikke makket meg til å gjøre det. Ok, uansett nok pjatt, here goes:

Artsrunde ble blankerunde – 07.08

Hadde noen timer til disp så jeg tenkte jeg skulle dra ut og kikke etter noen av de artene vi har sett litt av i mørket og forsøke å finne ut av om det var mulig å få art #90? Kjørte utover til drøbaksundet, siden vi så bra med nålefisker der på noen turer tidligere.

Allerede på parkeringen setter jeg igang snakketøyet, og ut kommer det en ramse med banneord. Sidesynet har logget at en eller annen dykkerklubb har funnet plasen min som et egnet sted å gå i vannet. Ble litt irritert av det. Men siden jeg uansett hadde kjørt ut hit dro jeg på meg vaderne, tok med half-moon kroken og lempa vinduet på vannet.

Gikk nå der og vasset i en time, fant endelig ei micro kantnål. Trøblet med å få satt på agn, og så kom det bølger bølger bølger. Ga opp hele greia. Sveipa over stranda og områdene rund. Så ei kantnål og en grønn nålefisk, men begge forsvant i bølgene (fra båter) før jeg rakk å få agnet i vannet.

Kjørte derfor opp til ei båthavn i nærheten, kikka litt rundt og lurte på om det kunne være noe brisling der inne, fant ingen. Tok derfor på vaderne og sveipa stranda sør for havna med vinduet. Ingenting spennende der heller.

Neste stopp ble en klassiske kystmeitebrygge. Slenger ut to stenger som jeg bytter på å fiske aktivt med. Skjer slett ikke noe spennende. På ett av kastene hekter det seg på en svartkutling.

Art #90 skulle ikke komme i dag heller. Middagen stod i hvert fall på bordet når jeg kom hjem….

Gjennom vinuet – 14.09

KJ og jeg teamet opp for en kjapp kveldstur med vinduet.

Det første som møtte oss var vann som hadde melkefarge. Veldig mye silt som ble virvlet opp i bølger fra båter. Vi kom raskt over i et strekk hvor det var finere sand, og jaggu lå det ikke en slettvar på en knapp kilo rett foran føttene min plutselig. Fisket litt på den, men kom til skade å for å gi den varige men med lasergrill-lys rett i fleisen så den ble sur og stakk.

Ikke så lenge etterpå fant KJ ei tunge på ca 7-800gr. Den var hissig på meitemarken, og angrep flere ganger, men ville ikke la seg kroke. Også denne stakk etterhvert ut på dypere vann.

Så fulgte flere småstrekk med mye grumsete vann, før vi kom over på fin sand på ei større strand. Her så vi ikke en skit. Ikke skrubbe engang.

Jaja, endelig en skikkelig blanketur.

Samling i Laken vindaugkikarlaug – 06.10

SFK Laken møtte opp klokka 1900, sjelden har så mange tungevinduer vært samlet på en plass. Leif, Ole-Håkon, Thomas, Ståle, KJS og jeg gikk i vannet. Bukta vi startet hadde lite vind men vi fikk inn jevnt med bølger. Sykt å se 6 vinduer med tilhørende lysanlegg sveipe frem og tilbake i over strand. De ble observert noe fisk, men ingenting lot seg fang.

KJS og jeg tok tok sjøveien til neste strand. Det betydde et langt strekke over steinete bunn, ispedd noen små flekker av sand.

På en av disse flekkene finner KJ ikke bare en, men to piggvarer.  Siden jeg fortsatt mangler arten får jeg lov til å fiske på dem. Jeg sliter med å se dem, bølgene skaper problemer. Klarer å lirke ned en ansjos i fjeset på den, men klarer samtidig å gi den en god dose kryptonittstrålign fra hodelykta. Fisken blir naturlig nok gretten og svømmer rolig ut på dypere vann. Nesten overrasket over hvor lite sur jeg blir på meg selv over å ha brent sjansjen når det endelig er en piggvar innen rekkevidde.

Vi traver videre. Mellom noen steiner finner jeg ei diger ulke, den biter og får en luftetur i vinduet, fisken var ganske stor, men jeg klarer ikke å erindre helt hvor stor. For rett etterpå finner jeg ei ulke som er gigantisk, tipper opp mot 800gr. Denne snapper litt i agnet, men jeg gir også denne for mye kryptonitt, å den blir sur og stikker.

Vi kjemper oss videre uten at det skjer noe mer spennende. På siste stranda møter vi resten av gjengen. De har travet frem og tilbake over ei strand som ser fin ut, men som under gjeldende værforhold er nærmest ufiskbar grunnet drivende ålegress.

Vi runder av rundt midnatt.

Visterflo – 19.10

Jeg har i flere år hatt en drøm om å få hyre på ei skute for å teste abborfisket i Visterflo. Så denne dagen er jeg ikke sen å be når KJS tenker å teste nyskuta en tur i det nevnte vannet. Jeg lader opp med en haug me gummi og ut på vannet bærer det.

Vi får sjøsatt båten enkelt og greit, men kakaoen vi setter den ut i er ikke veldig lovende for fisket.

Vi tester mange av de kjente plassene, jeg setter meg fast i hver eneste tømmerstokk i vannet. Banner og knyter nytt.

KJ få opp en fin kriger på rundt kiloen forholdsvis tidlig i økta, jeg kjenner ingenting. Litt flere stokker på meg blir det. Helt på tampen av økta får jeg en liten trøstefisk på rundt 400gr.

For å ha lagt ned en hel dag i visterflo skal dette være en del av den dårligste statistikken. For egen del tar jeg det på nybegynnekvoten. Alltid gøy å fiske fra båt.

Skarnsundet 21.10

I forbindelse med at jeg var i begravelse på Inderøya tok jeg med meg to surfstenger og litt stæsj i bagasjen.

Fant en åpning for litt fisking kvelden før begravelsen og veien var ikke lang til Skarnsundet. Litt over 19 lempet jeg 2 paternoster med 2/o og reke/makrell over rekkverket på det gamle fergeleiet, med et 170gr gripesøkke i enden.

Timene gikk, vinden blåste 8-9m/s, men heldigvis var det oppholdsvær, så jeg holdt stand. Hadde noe smånapping tidlig, men tror det var krabber som var borte og smakte litt.

Plutselig dukker det opp en kassebil ut av intet, og det kommer noen karer durende rett mot meg og setter lykta i fleisen på meg. Jeg trodde et øyeblikk at nå skulle jeg lempes over rekkverket. Det viste seg at det var en gjeng med engelskmenn som lurt på om det var noe fisk å få. Det var det ikke. De forstvant, men ble ikke lange borte. Denne gangen ramler det 4 menn med surfstenger og pods som rigger seg til rundt meg. Småsnakker med et par av dem og de virket hyggelig nok de.

Det har vært noe smånapping jevnt og trutt den siste timen, og jeg lemper opp noen hågjel og en liten torsk. Sender noen meldinger til Irvin og Rage som begge har fisket plassen, får noen tips og konkluderer med at jeg gjør det meste riktig.

Tiden går, vinden løyer litt, men strømmen tar seg litt opp. Det blir en sprek sei og et par hågjel til.

Engelskmennene får noen haier de også, men pakker sammen etter et par timer. Jeg truer på litt til. Har noen veldig lovende napp, har på en fisk som burde være riktig sort, men som faller av etter ca 10 meter. Får en hai til, og så er deadlinen jeg har satt meg selv midnatt der så jeg rigger ned.

Ikke heller denne kvelden skulle jeg kunne notere meg for art nr 90. Så drømmen om havmus består.

På vei tilbake til Oslo må jeg rette min takk til Norwegian som klarer å knuse airline-containeren min og knekke den ene surfstanga. Flott jobba!

Indre oslofjord – 16.11

Karl Johan og jeg måtte lufte oss litt, og valget falt på en badeplass vi hadde sett oss ut at kunne levere. Vi skulle ikke bade, men fiske. Rigget opp et par stenger hver og kastet de ut på dypere vann. Nådde vel 15-20 meter.

Så ble det venting.

Og leting etter fine steiner på stranda.

Og mer venting.

Og så et par små napp og så mer venting.

Og så et par små napp, og opp kom det en superflott og lekker hvitting til KJ.

Og litt skitprat.

Og et lite napp og opp kom det en übercool og smekker hvitting på meg.

Og mer venting.

Og kaldt.

Og så dro vi hjem.

NM i hvittingfiske – 20.12

Igjen var det duket for en av årets store klassikere, nemlig NM i hvittingfiske.

Blant de påmeldt var ingen ringere enn årets saltvannsfisker, selvesten sjøl, KJ altså. Blant de andre deltagerne var den kjente ferskvannsfiskeren og forfatteren OHH, som hadde satt av en kveld i saltvannet. Siste påmeldte var et mer ubeskrevet blad, som gikk under tilnavnet «Blankern».

Først ut var trekning av pegs, KJ fikk høyreflanken, Blankern fikk midten mens OHH trakk drømmepeggen på venstre flanke

Klokka ca 1930 gikk startskuddet. De konkurrerende hadde nå 5 timer på seg på å hale i land havets kylling.

Det fikk rolig for seg i starten, deltagerne holdt kortene tett mot brystet. Det skulle likevel løsne ute på peg 3, hvor OHH dro opp den første hvittingen til stor jubel fra alle de fremmøtte.

Omtrent halvveis ut i konkurransen leverte Blankern en søknad til sekretæriater om å få bytte til den ubenyttede peg 4 ute på ytterste venstre. Sekretæriatet godtok søknaden etter fremvisning av menneskelig avfall etter tregangersregelen.

Det skulle likevel bli skribenten fra Rakkestads kveld. Mens de andre deltagerne hadde mager aktivitet lempet OHH opp hvitting etter hvitting.

I løpet av en knapp time hadde ved-bonden fylt den første bæreposen, mens årets saltvannsfisker ikke hadde hatt et eneste napp. Ikke særlig bedre på venstreflanken heller. Her slet Blankern med krokingen, men klarte å true opp ett eksmplar av riktig art.

Ut av intet får årets saltvannsfisker napp, men til stor begredelse viser det seg å være en torsk. Som kjent er dette en art man må unngå i NM i hvittingfiske. 2 minuspoeng og foreløpig sisteplass.

Fra sin senterposisjon fortsetter OHH å lempe hvitting jevnt og trutt. Napp på flere stenger samtidig er ikke uvanlig.

Når konkurransen rundes av ved midnatt kan fylkessekretæren veie inn nærmere 7 kilo hvitting. En brakseier for ferskvannsspesialisten.

«Det gikk som en lek» kommer det tørt fra Degernesmannen.

De andre deltagerne må se seg trøkket ned i knestående etter denne overlegne seieren.

Kanskje skal de få revansje i slimålfestivalen i sandebukta på nyåret?

Ulsrudvann – 23.10

Det var dags å nappe opp julekarpa. Familien stillte mannsterke med akkarkroker, huggpilk, flying lure og lasso. Det ble borret hull diverse steder som ble foret med rød saft og knuste pepperkaker.

Karpe ble det dårlig med, så den stakkars familien måtte spise pinnekjøtt i år igjen.

Dermed gikk fiskingen over i abborkonk. Ingeborg (7) nappet opp 20 stk, Sigurd (4) fikk opp 10 stk, mens farfar og jeg fikk 6 hver.

Greit å få lufta seg litt i julestria.

Bunnefjorden – 30.12

Ingeborg ville fiske så tur til Bunnefjorden ble planlagt. Slet litt med plass å gå ut på isen ved Nesset, men skjønte etterhvert at man gikk ut fra badestranda (ikke kiosken).

Satte ut tre stenger med hekler. Det dukket opp jevnt med hvitting, men ingen bonanza.

Ca 20cm is ved nesset, 5-6cm ved kjærnes (ikke testet).

Dette skulle bli årets siste fisketur.