Så var tiden der igjen, tiden å vaske champagnesmaken ut av kjeften, rydde opp i gammalt fyrverkeri og sette seg ned for å oppsummere fiskeåret vi har lagt bak oss, og såvidt begynne å kikke litt inn i det nye året.

2014 har fiskemessig vært forholdsvis likt de siste årene. En del sliteturer, for lite fiske i ferskvann, noen veldig bra langturer sammen med gode kompiser i SFK-Laken.

Årets tre første måneder havner mer eller mindre på slitekontoen alle sammen. Dårlig med is gjorde det til at det ble mest bryggefiske. Av det jeg kommer på var det ny pers på torsk som var det eneste som utmerket seg.

torsk-9000-2

Vårsesongen var som vanlig hakket vassere. Den startet med at jeg hadde årets kanskje to kjipeste ikke-fangster på rad. Først mister jeg ei tunge som er godt over gjeldende norgesrekord (på det tidspunktet) for så å stå og lokke på en diiiiiger slettvar i nesten en time uten å lykkes.  På den positive siden klarte jeg endelig å flytte gjørspersen opp et lite hakk, selv om det er mye å gå på. Årets første nye art kom i form av en lysing på klubbturen til Romsdalsfjorden.

Sommeren var varm og preget av arbeid i hagen, så her skjedde det ikke stort. Noen sliterturer og litt feriefiske ble de plass til, men intet å rapportere.

Sensommeren var tiden for å finne frem fiskestengene igjen, sammen med vindu og vadere. Dessverre fikk vi en periode med drittvær i den tida vi hadde sett for oss skulle være über for vindusfiske. Høstens höydare var selvfølgelig klubbturen til Sunnmøre. Jeg klarte å lirke opp 4 havål i løpe av like mange dager, perse på arten 2 ganger og i tillegg perse på en del gyltearter.

haval-11040g-marius
Flex i staget

Høsten og vinteren har som vanlig vært den tiden motivasjonen for fisking har vært dårligst. Noen småturer har det blitt, slik at jeg i år også har hatt minst en tur hver måned.

Som seg hør og bør skal jo året oppsummeres i tall, så her kommer det:

Årets fisk 2014:

Her er det todelt, slettvarpersen på 1380gram var jeg ikke helt forberedt på ved inngangen til året, men tungevinduet har endret mitt syn på denne arten. På delt førsteplass er min nye all-roundpers i form av en lårtjukk havål på 14600gr.

Antall arter 2014: 37

Ikke helt det antallet jeg hadde sett for meg ved inngangen til året. Mye av skylden legger jeg på at jeg ikke har fisket i ferskvann.

Arter i år:

36. Grønngylt (Pers)
  37. Glassvar

Antall perser i 2014: 12

Her var det de to klubbturene til Møre og Romsdal som gjorde utslaget. Et greit antall, antall arter totalt tatt i betraktning.

Antall nye arter: 2

Her hadde jeg et årsmål om å passere 90, men ble stoppet på 89. Her må jeg vel si at jeg er noe skuffet. Personlig synes jeg ikke resultat står til innsats. I 2015 skal jeg ha minst en art som begynner på “pigg”…

Antall turer 2014: 49

Her har jeg talt både stort og smått. En tur mindre enn året før. Lange perioder med dørstokkmil (takk til KJS som er flink til å sparke meg bak) og mye dritvær for ta skylden.

Antall tapte norgesrekorder 2014: 3

Alle nrek’ene mine har blitt slått i løpet av året.

Måloppnåelse i 2014:

Jeg hadde vel ikke så veldig tydelige mål i året som gikk. Artsmålet gikk i vasken, det samme gjorde målet om å få fisket mer i ferskvann. Dog kom det jo opp noen spennende ting jeg ikke hadde tatt høyde for, så alt i alt er jeg fornøyd med årets fiske.

Mål for 2015:

Mål er til for å brytes! Men jeg bør klare å få 90 arter i løpet av det kommende året. Igjen kan jeg kanskje fremme ambisjonen om å få fisket litt mer i ferskvann, men så har det seg jo slik at jeg kanskje rett og slett liker salvannsfiske best? Og så var det det med å få en art på som starter på “pigg” da.

Takk til gode fiskekamerater og andre fisketullinger jeg har interagert med i løpet av året som gikk. Håper vi får til noen minst like bra turer i året som kommer. Og sist men ikke minst, takk til min snille samboer Anniken som lar meg fiske nesten så mye som jeg vil.

Comments are closed.