Med ett var tida på året der igjen, hvor fokus rettes mot å finne ei lake eller to (alternativt, hva f** annet kan man fiske på denne tida av året her i øst?)

14.1
Troppet opp rett over åtte. Da hadde Thomas og OHH fisket en time allerede. Litt trangt om plassen så jeg satte meg på den minst sosiale. Resulterte vel i at jeg ikke fulgte så fryktelig godt med på stengene mine, siden jeg stod og prekte med gutta.Gutta hadde jevnere med napping (tror jeg), og det kom opp jevnt med fisk, ingen giganter.

Fikk et par selv, en på 1100 (her så jeg den nappet), og jaggu ble det ikke pers på tampen, 2275gr, et sakte flytt oppover mot 4+. Denne kom litt mer overraskende. Sjekket stengene og venstrestangen hadde fått slakk. (Vinden trodde jeg). Måtte stramme opp, og brått satt det noe i enden…

Ny lakepers, 2275gram. Håper den ikke blir stående for lenge
17.1
Jeg var på plass litt før 15, og slo i hjel litt tid med å snakke med OHH på telefonen mens jeg ventet på at KJ skule gjøre sin entre. Det drøyde litt, så jeg labba like godt til fiskeplassen.Planen var å fiske litt etter gjedder mens vi ventet på mørket. Det gikk så som så, men jeg fikk opp en liten tass på 2,6.

I det det skumret rigget vi om til laketackler. Det tok forholdsvis kort tid før det begynte å nappe borte hos KJ. Han dro laker jevnt hele kvelden. Vi hadde en bra bittperiode tidlig, betydelig bedre 5 meter til venstre for meg….

Det dabbet av utpå, så vi tuslet opp til neste vik. Her fikk jeg umiddelbart dobbelthugg, som endte i 1 lake, og en diger vase med sene og elendighet. Det var grunt i denne vika, og tydeligvis noen stygge stokker eller noe ute i terskelen. Det ble noen avslitte tackler her også. Det skjedde ikke stort mer, så vi gikk tilbake til der vi startet. Nå switchet vi plass, med meg til venstre. Da viste det seg selvfølgelig at fisken hadde flyttet til høyre…

Hadde en ny periode med greit bett, men alt var smått denne dagen, og når vi hørte rykter og roping fra andre siden av elva visste vi vel at vi ikke var på dagens hotspot…

Ga oss litt over 23, da hadde nappingen dabbet av og vi orket ikke å vente på neste bølge.

KJ fikk såvidt jeg husker 19 laker, med toppfisk rett over 1,5. Jeg fikk skarve 6 stk, og toppfisk på 1785gr (eller var det 1585?). De minste lakene var latterlig små, men vi hadde en del fra 1-1,6kg.

Jeg testet tidlig på kvelden «Vindaloo»-makrell fra grønnsakssjappa på hjørnet, denne ble totalt utkonkurrert av de fleste andre agn som KJ testet, når jeg byttet til fersk lake på kroken tok nappingen seg opp hos meg også.

Kveldens store skuffelse var når omnifuelen min bestemte seg for at det var for kaldt til å koke kaffe på gass, og ga opp med pisslunka vann i kjelen. Skikkelig frekt å bli snytt for kaffe når man først har skrudd på kaffitørsten.

Vel vel, en fin gjedde/laketur, mange timer i frisk luft, og jeg har så smått fått igjen lysten på lakefiske.