Etter ryktene om bra gjørsfiske planla KJ, Rage og jeg et forsøk på godplassen.

Vi startet relativt tidlig for å være klar når det skumret. Rage var først på plass, jeg var nummer to og Kj kom ikke lenge etter. Vips hadde vi 10 agn i vannet og ventingen startet. Når vinden stilnet innimellom så vi drøyt med rovfiskaction, så håpet om fisk var fortsatt levende.

Alle hadde noe sporadisk småpriking tidlig på kvelden, men ingenting som utartet seg til noe å skrive om.

Timene gikk, sola gikk ned. Det gikk fra varmt og godt til kald. I gös-timen hadde vi skikkelig trua på at det skulle skje noe, men noen sporadiske pip var det eneste vi hørte.

Når det er trått og kaldt må man finne på noe annet å fordrive tiden med, så KJ fortalte historier fra gamle dager, vi tok noen sporadiske dansesteg og ellers mest fjas. Ikke engang småfisken ville bite på toppnyttagnet vi serverte til dem.

Brått rønner det greit på KJs høyreflanke, og det tar ikke lange stunden før vi konkluderer med gjedde. Opp i håvmaskene glir en laaaang fisk, 120 cm, men den er også skikkelig utgytt, tynn og herja. Drar ikke vekta lengre enn til 9kg. (red.anm «lengre enn» er her relativt, jeg hadde vært dritfornøyd med en 9kilos siden jeg har en såpass stusselig pers fra før)

Så har vi en periode hvor alle mann lander noen dumme og sinte sniper. Så stilner det, bortsett fra på venstrestanga til Rage, hvor det piper støtt. En del av det tilegnes flaggermus, men noe var nok også fisk som var bortpå. Rage klinker til for konge og fedreland på ett av nappene, og vips så har han forhalt øyerens minste gjørs opp på land, ca 400gram.

Vi presser på til 0130, men det skjer ikke noe mer, ut over at vi to andre er glade for at det ikke er vi som skal i et møte 0730 dagen etter, poor KJ.

Fasiten ble 4 gjedder og en gjørs. Skulle gjerne sett det omvendt….