Etter å ha blitt ledd ut av fruen når jeg lanserte planen om å delta på tackleknytekveld, rette jeg tenkene mot Heiers plan om å ta turen til Varstranda. Som tenkt så gjort. Vi møttes på parkeringen 2115 og trasket nedover, da det allerede var mer enn mørkt nok til å starte vadingen.

Nede ved vannet ble vi nesten overrasket over hvor lavt vannet var. Vi visste at det skulle være lavvann, men dette var skikkelig lavt. Det tok ikke mange stegene før vi konstanterer at det er mye sil på grunna.

I startenden av stranda fisket Ole Håkon opp ei tangsnelle han lenge trodde var en liten kantnål. Jeg fant en stor kantnål, men måtte hente mysis, så da jeg var tilbake med liten krok og mysis var nåla rotet seg bort i høystakken.

Vi vadet så ut på det området som tidligere har vært plain ørken. Her så vi raskt en var, type liten. Klarte ikke å si om det var pigg eller slett, siden den ikke ville kroke seg. Usikker på om det var en og samme fisk som surret rundt i et området på 10×10 m eller om det var flere i ca samme størrelse. Uansett vi vadet videre.

Overraskende mye liv på grunna denne kvelden. Mye ulker, svart- og sandkutling, ålekvabber, skrubber, noen nåler, tangstiklinger som kastet seg over agnet. Ute på «ørkensletta» fant OHH først en liten rødknurr, jeg fant en micro slettvar som etter å ha gjort seg vanskelig på agnet havnet i håven. Ikke mange meterne etter fant jeg også en rødknurr.

Så stod vi der da, knukkende på muligheten for å få opp rødknurren. Ulike agn ble testet, men fiskene var totalt uinteresserte. Vi vandrer videre.

Vi nærmer oss steinene i andre enden av stranda, siden vannet er så ekstremt lavt går vi stort sett på ut utsiden av steinene. Mye små skrubber her også, men det vart og rakk før vi så -var.

Her kommer turens høydepunkt for min del. Mellom noen steiner ser jeg det jeg mener er en te-fat-size piggvar. Jeg vipper ut en brisling på en liten krok til den. Fisken er totalt uinteressert, så jeg bytter til microstanga i håp om at en liten rekebit skal lokke bedre.
Akkurat i det jeg er i ferd med å senke ned rekebiten til den lille varen (kikker over kanten på vinduet), ser jeg en bevegelse rett under vinduet. En monstergigantisk piggvar har kommet svømmende og lagt seg ned rett foran føttene mine. Jeg får totalskjelven og klarer ikke å gjøre annet en å bable og banne. «FY SATAN I HELVETE FOR EN PIGGVAR, MINST 5+» er jeg i hvert fall sikker på at jeg sa, resten egner seg enda mindre på trykk.

Med totalskjelven seriøst gjeldende, puls langt over karperunpuls klarer jeg å rygge en meter bakover, slik at jeg får senket ned den stusselige lille brislingen. OHH kommer på sin side over en var som ville være med på leken, og klarer å lande den.

Monsterfisken er uinteressert i den lille brislingen, jeg bytter til jigg. Fisken er like uinteressert. Litt irritert tror jeg den har blitt. Pulsen min dunker som besatt, fingrene skjelver så jeg sliter med å tackle om. Fisken begynner å flytte seg litt utover. Jeg følger etter. Rigger etterhver om til en større krok med større agnfisk, piggvaren flytter seg fortsatt litt og litt utover. Jeg blir mer og mer frustrert. Roper OHH over for å ta en kikk han også. «Den der er mye mer enn 5kg, 7-8kg minst sier han», det hjelper lite på skjelvingen min…
(red.anm en som har sett flere stor piggvar fortalte at «Hvis du mener den er 7-8kg, så er den helt sikkert 10+, blir så tykke de dyra»).

Får et trebletackle av Heier, skjelvende bytter jeg igjen. Fisken flytter seg, den er snart utenfor rekkevidde. Jeg begynner å miste håpet. Fisken flytter seg litt til, stopper i noe tang. Flytter seg igjen, og vips så glir den ut av rekkevidde.

Jeg klarer ikke å beskrive følelsen av dette mektige dyret som så absolutt ikke skulle la seg kroke. Frustrert ja, skuffet ja litt, men bare det å se en slik gigant veier opp for mye.

Etter en liten samling i bånn, fisker vi videre. Det tar ikke lange stunden før jeg finner nok en -var. Heller ikke denne er særlig interessert i brislingen min. De som er interessert er en skokk med krabber som forstyrrer fiskingen. Brått kommer det store bølger fra en større båt (danskebåten?) som virvler opp masse grums. Når det har gitt seg finner jeg ikke -varen igjen.

Innser at med så optimale forhold, kan jeg egentlig bare drite i den planlagte returen rett over midnatt. Dog skal teknologien jobbe mot meg. Lykta begynner å blinke tom for batteri, og jeg hadde feilberegnet mengden ekstrabatteri, så jeg blir tvunget til å sette strek rundt 0030.

Ved bilene oppsummerer vi kvelden som helt utenom det vanlige, 6-7 varer spottet, ekstremt lavt vann, nesten vindstille og mye liv på grunna.

OHH skulle teste den lille strande før han dro hjem, hvordan det gikk får han berette om selv.

Litt om piggvarbesettelsen min

Jeg begynte for alvor å tenke på piggvar som en art jeg hadde lyst å få på artslisten min våren 2012. Den våren hadde jeg noen ukers fri mellom to jobber, hvor dagene stort sett gikk med til å dra til forskjellige steder i oslofjorden med piggvar som primærtarget. Det ville seg ikke.
Jeg hadde før dette hatt 2 turer til Larvikområdet, det ville heller seg ikke.

I løpet av sommeren fikk jeg lagt inn nok en tur med piggvar og tunge som target, no gold.

2013 kom og SFK-Laken dro på tur til Rogaland, hvor vi la ned to lengre økter på Jærstrendene, uten at det heller leverte.
Utpå sommeren ble det nok en tur til Vestfold, heller ikke denne leverte piggvar for min del.
Høsten kom, vi gikk over i tunge-rus etter at tungevinduet ble oppfunnet. Selv ble store deler av høsten brukt til å pusse opp, mens rapportene om tunger og etterhvert piggvar ramlet inn. Jeg holdt på å rable.

Våren 2014 var fantastisk tungemessig, men jeg fant heller ikke nå piggvaren, det gjorde andre. Sommeren kom, høsten kom, men jeg hadde forsatt ikke funnet meg en piggvar.

Våren 2015 var sen og kald, men vi ofret familiejuvelene for å vasse rundt i mørket på leting etter en tøffing på grunna. Heller ikke på disse turene fant jeg piggvar som ville ta agnet mitt.
Nå har det blitt høst, og jeg står fortsatt uten piggvarkrysset i boka. Vi får se hva høsten kan bringe.

Ett av årsmålene er å notere seg mins en art med pigg- i navnet, dog kan det fort bli at det er en av de andre som kommer først. Men en dag, da, da skal jeg få en piggvar, etterpå skal jeg ta meg en dram.