Alt kan repareres skrev salige Jokke, men mitt mantra er at alt kan rapporteres.

Igjen har jeg kommet bakpå med rapporteringa. Ikke det at det har vært utvettes mye å rapportere om i høst. Dørstokkmila har vært skikkelig lang. Skitvær og mørke får ta sin del av skylden, selv om det selvfølgelig er en tynn unnskyldning. Så here it comes, the lost reports:

Nevlunghavn 17.10

Andreas, Karl Johan og jeg var på plass litt over 19. Vi hoppet i vaderne og rettet søkelyset mot bunnen. Første strekket var litt grumsete, så vi dura bare videre. Vi gikk rundt en del, uten å finne noe spennende. Jon slo også følge. Etter en del leting fant jeg en piggvar på ca en kilo, selv om jeg prøvde alle triksene i boka, ville det seg bare ikke. Skulle ikke piggvarforbannelsen brytes i kveld heller?

Heldigvis viser det seg å ikke stemme, KJ finner et søtt lite tefat til meg og denne vil være med på leken. Gulper i seg brislingen, kroken sitter, og jeg kan endelig vekke nabolaget med et forløsende rop ut i mørket. Deilig! Ikke rare tassen 380gram, men ny art er ny art, og når det har ligget så mange timer med innsats bak er det ekstra gøy. Takk for spottingen til KJ.

Vi prøver oss litt i ei anna bukt, uten at det resulterer i annet enn skrubber og en femtrådet til Andreas. Vi kjører tilbake til første stranda, hvor alle finner piggvar. KJ får opp en fin en, Andreas fisker lenge på en stor en som ikke vil. Jeg tråkker på en på halvannen, som selvfølgelig blir sur og ikke vil leke.

Det blir sent på natt, og vi har en lang kjøretur hjem. Jeg er uansett fornøyd med ny art.

Vestsida 25.10

KJ tok meg ut på luftetur, noe som var tiltrengt.

Vi startet på ei lita strand, her fant KJ en mini-piggvar til meg, jeg fisket på den med jigg og den tok, skal det liksom være lett når man først har sprukket dongen? Mer skjedde det ikke på denne lille stranda.

Vi kjørte opp til neste strand, her gikk vi over det laaangt strekk, med en del spennende flekker, men også strekk som var fulle av stein og grus. Mye stor skrubbe å se, men ingen av oss da dem noen helhjertet innsats. Høyt vann, så vi rekker ikke ut til de beste plassene hele veien.

KJ fant ei tunge som ikke ville være med. Jeg fant en liten piggvar, den tok jiggen, falt av, tok jiggen og fikk en liten tur i vinduet.

KJ finner nok ei tunge, denne vil være med, veldig lang, men ikke så tjukk på bakkroppen. 1190gr, bra fisk.

Vi går langs veien tilbake mot bilen, og smetter en kjapp tur ned på sandsletta vi startet på, her finner KJ en piggvar til meg (ca 500gr), denne tar jiggen, men faller av og blir sur.

Gir oss 0020, godt fornøyd med luftingen.

Glomma 12.11

Igjen hadde det blitt lenge siden jeg hadde sett innsiden av fiskebaggen. Litt lufting måtte til for å få skrott og sjel i vater.
Mine nye Daiwa Windcast skylle få sin jomfrutur, og jaggu var de deilige å kaste med. Det skulle heller ikke gå lenge før jeg fikk sveive litt, da ei rognstinn minilake på ca kilo’n hang seg på. Sveiving med ny snelle = smooth, er redd for at baitrunnerne kommer til å bli liggende og støve etter dette.

Vi nappet opp jevnt med smålaker den første timen, før det ble full stopp på bettet, da fikk vi tid til å løse verdensproblemer og lage fiskestrategier, før det igjen rundt 23 kom en ørliten bettperiode.

Jeg kom som vanlig ut av tellinga, men anslår at jeg fikk opp 5-6smålaker og KJ fikk ca 4-5 stk.

Deilig å komme seg ut litt og få sveivet litt

Glomma 6.12

Klart å brekke kroppen ut av netflix-stillinga i sofaen for å klarne hjernen med litt fisking.
Møtte OHH og KJ nede ved breddena (etter å ha virra rundt i mørket ei stund), de foreslo å pakke sammen og flytte til andre siden fordi det var så dødt. Som sagt så gjort.

9 agn var etterhvert i vannet. KJ fikk ganske kjapt ei lake på 1,4kg, etter det var det dødt, lenge, lenge.

Vi fikk godt tid til å skitprat, kun avbrutt av et agnskift. Fortsatt helt steindødt. Vi fiska til kvart på tolv, uten at dette skjedde en dritt mer.

Glomma 17.12

Karl Johan og jeg satt for noen uker sidne og kikket på et kart og spekulerte på om det kunne være noen lakeplasser som KJ ikke hadde testet. Når han fant et sted som har det velklingende navnet «Fiskeberget», måtte nesten legge turen dit.

Vi møttes i de isete bakkene ned til plassen (den veien skal ikke jeg kjøre hvis det ikke er strødd). Fant frem til plassen, litt trangt og kålete å stå på plassen, men det gikk greit å rigge 2 podder.

6 agn havnet etterhvert i vannet. Vi vente, og ventet. Etter 1,5 time har KJ et lite napp som bygger seg opp såpass at det er verd et tilslag. I andre enden henger det ei lake i gytemodus, 1,2-1,3 tippet vi. Så er det stille igjen, det går ca 2 timer, jeg har ett tydelig napp på min høyre flanke, men det blir ikke til noe. KJ får litt etterhvert ett nytt napp på sin venstre flanke, og opp kommer, wait for it, wait for it….. den samme laka som i sted. Nice! Vi ble kanskje litt lange i maska etter dette.

Uansett om fisket nok kunne vært litt bedre, men den friske lufta gjorde godt.

Bodø 21.12

Måtte inhalere litt av den friske lufta her oppe. Den er det i hvert fall ikke underskudd på.

Tok med noen jigger, kroker og ei pakke makrell ut i mørket. Kjørte til veien gikk over i vann, stoppet litt før bilen ble våt.

Det startet lovende, med napp før jeg var kommet til bunns. Segt å sveive opp på den relativt slitne snella jeg hadde lånt. Torsk på 1,5. Rigget den andre stanga og kastet litt med jigg, kjedelig. Gikk over til kun bunnmeite. Fikk opp et par småtorsk til, hadde et lovende napp på tampen, men det kjørte seg fast i bunnen og røk. Tom for søkker, så jeg dro hjem og tok en pils.