Som seg hør og bør skal fiskeåret oppsummeres, her kommer min årsrapport fra 2015

Første kvartal

Naturlig nok ble det litt isfiske første kvartal. Noen turer etter abbor, resulterte i at jeg endelig klarte å presse meg over kilosgrensa på abbor. Flytta persen med noen gram på neste tur gjorde jeg også.

Abbor på 1055gram, ny pers

Dog er det nok møtet med etterdønningene fra Orkanen Ole som sitter best i minnet.

Hadde med ungene på Østensjøvannet noen turer, og begge fikk notert seg gjedde som ny art, Sigurd med en på hele 3,7kg noe som er helt ok for det vannet å være.

Sigurd med ny gjeddepers, 3710 gram

Det ble også en del turer for å lufte hvittingstengene aka rødhaifisking, fem turer resulterte i bare en hai for min del, men en fisk på nesten 1,1 kg er jo helt innafor.

Småflekket og søt. 1095gram

Utpå vårparten ble det også noen turer hvor vi håpte å finne noen kule arter, men som resulterte i at vi frilinemeitet sild på enkeltkrok, så vanskelig kan man gjøre det.

Andre kvartal

I april begynte dagene å bli lengre, og vannet etter hvert varmere, selv om varmt er en overdrivelse. Under påskeferien hadde jeg et molo-stunt i Molde, og en lang og relativt resultatløs dag etter piggskate på ei fergekai i nærheten.

Tilbake i Oslo var det bare å rote frem vadebuksen og pusse vinduet, for nå skulle det igjen vades med tungevindu. Det er kanskje på tide å døpe det om til fiskevindu, for det har stort sett vært slettvar og piggvar som har stått i hodet på med denne sesongen. Det ble en del turer, vi testet noen nye plasser i Vestfold, det ble sett noen tunger her og der, men dessverre skulle det ikke gå min vei i vårsesongen.

Meitestengene ble også pakket frem etter hvert, men det var rimelig sen smelting i år, og dermed lenge kaldt i vannet, så noe særlig fres ble det ikke, verken på karpefiskene eller gjørsen. Uansett hadde var det deilig å sitte bak karpestengene igjen, det hadde blitt veldig lenge siden sist.

Helt på tampen av første halvår tok KJ og jeg en tur etter stam. Husker jeg nevnte at jeg synes det var fryktelig langt mellom hver 2+ fisk på denne plassen. Denne kvelden skulle jeg få passet mitt påskrevet for den kommentaren. Ut av det blå hugger stammen stanga nesten ut av stanghvileren, en skikkelig fight setter i gang, og jubelen slippes løs at en skikkelig premiestam glir inn i håvmaskene. Det har blitt noen timer etter stammen til sammen, og jeg har slitt med å presse meg over to kilo. Så når denne lekkersaken drar vekta fantastiske 2640gram er jeg helt i ekstase!

Fantastisk stam på 2640gram, grisefornøyd

Tredje kvartal

Sommerferien innledes med en middels vellykket tur med ungene. Turen var fin nok den, men fiskemessig var det ikke all verden. Videre legges turen nordover. Det blir noen økter i Bodø og omegn. Klok av skade har jeg presset ned forventningene, men drømmen om ei kystmeitet kveite står ved lag. Gjorde noe forsøk rundt omkring, men kveitene ville ikke være med på leken dette året.
Det ble også et par turer til Saltstraumen, ungene får gleden av å fiske småsei, noe de etter hvert behersker ganske så bra.

Jeg klarer å komme meg ned gjennom vannmassene, og får på en anstendig sei på 4260gram som er ny landbasert pers for min del. Småsei er skikkelig intetsigende, men jeg drømmer stadig om å få opp en anstendig mellomsei, for ikke si drømmer om en storsei.

På vei sørover stopper vi over på Inderøya, og jeg benytter anledningen til å prøve etter havmusa i Skarnsundet. Ingenting spennende å berette herfra, og jeg står fortsatt uten havmus som art.

Jeg gjør en avtale med Bjørn F-L om å ta hyre som lettmatros på Black Pearl. Bjørn er jo sprek og tar ønsket mitt om ny pers på lange på strak arm. Med millimeterpresisjon holder han oss over langeplassen, og det tar ikke veldig lang tid før den første langa biter, jeg er overivrig og kjekser den i tilslaget. Nytt nedslipp gir skikkelige drag og røsk, og denne gangen sitter tilslaget som det skal. Etter ei fin sveiveøkt (I’m only in it for the sveiving), flyter det opp ei finfin lange. I land veier den 15,9kg, noe som er ny allroundpers for undertegnede. Vi tester også litt etter blåkjeft og skolest, men det blåser såpass på Trondheimsfjorden at vi ikke får testet de beste plassene, så her blir det resultatløst. Jeg er uansett godt fornøyd med dagen, og en tur i skuta til Bjørn burde alle som har mulighet forsøke seg på!

Dobling av personlig rekord, tøff og sterk var den også.

Tilbake på Østlandet blir det noen turer med vindu, fine forhold, men får liksom ikke helt dreisen på targetartene. Men ut av intet dukker det opp en femtrådet tangbrosme, og den vil til og med ha agnet jeg serverer den. Ny art, og suksess!

Art nummer 90, femtrådet tangbrosme. 85gram. Herlig

Jeg rekker også et par forsøk etter de stripede palamidene som hadde rotet seg inn i bunnefjorden, men i motsetning til de fleste andre som prøver klarer jeg dessverre ikke å kroke noen.

I slutten av måneden går årets happening av stabelen. SFK-Saltlaken & friends har hyret skute på Svalbard og skal i 3 døgn fiske etter arter som knapt nok har sett en søring før.

Fantastisk sted, alle klisjeene om Svalbard er sanne, og man får litt sånn instant abstinens. Fiskemessig måtte jeg virkelig legge meg i selen for å nå resultater. Glattulka satt endelig, etter at 5 av 7 på båten hadde fått den opp. Kjenner på presset i sånne situasjoner.

Første nye art på turen, Glattulke på 85 gram.

Tilsvarende var det med kloskata, den skulle heller ikke komme lett. Ellers legger jeg litt skyld på vinden som periodevis lot meg skifte navn til Mr Green, og som gjorde fiskingen litt vanskelig.

Turens andre nye art, kloskate på 1035 gram.

Tilbake på fastlandet ble det mest jobbing, kun avbrutt av en tur med vindu sammen med Ole-Håkon. Igjen var målet piggvar, som virkelig har stått på topplista som årets targetfisk. Det positive fra denne turen var at jeg i det minste fikk se at piggvar var en art som faktisk finnes. Og jeg skulle få se det til gangs. Fisket på en piggvar som var anslagsvis 7-10kg som kom og la seg ned rett foran føttene mine, men skulle den la seg lure, neida.

I slutten av september skulle SFK-Saltlaken igjen på tur. Denne gangen 9 fiskedager på Sunnmøre og på Frøya. Forventingene var rett og slett skyhøye, selv om jeg forsøkte å psyke meg selv ned.

Vi hadde lagt opp til en litt interessant logistikkløpe med summøre-frøya-sunnmøre noe som medførte en del timer i bil.

De første tre dagene var resultatmessig så som så for min del, dog var jeg eneste mann som noterte meg for havål. Ny pers på brosme på 9100gram er også absolutt godkjent, men gutta i Romeriksbåten gjorde både Ole-Håkon og meg til tribuneslitere i jakten på spisskate.

Brosme på 9100gram, 95cm. Helt greit

Fremme på Frøya begynte jeg å kjenne litt på Rookie-nervene. Vi gjorde oss klare for Lysingfiske første dag. Fisket var noe segere enn det hadde vært ukene i forveien, men jeg klarer å presse opp et knippe bra lysing, og ender opp med en anstendig ny pers på 9500gram. Helrå fisk!

Tredje lysingpersen for dagen, 9500gram, nice!

Den andre dagen på Frøya ble det satset på lange og diverse annet, uten at jeg helt hadde flyten. Heldigvis skulle jeg nå ett av årsmålene likevel denne dagen. Jeg hadde jo satt meg for å å få minst en fisk som starter på ”pigg” i løpet av 2015, og jaggu tror du ikke det skulle bli fullklaff, med den lekreste pigghå. Ny art var det også, helrått.

Sykt glad over en fisk bare Kullin kan elske :)
Sykt glad over en fisk bare Kullin kan elske 🙂

Siste dag på Frøya satset vi etter skjellbrosme og uer, men ingen av disse artene lot seg lure, litt surt, men slik er det med fisket.

Tilbake på sunnmøre gikk de neste dagene slag i slag, spisskate var hovedmelodien, og frustrasjonen min var nok svært så synlig når dagene gikk uten at en eneste skate ville la seg kroke på mitt agn. Jeg fikk i det minste en liten revansje i form av ny pers på havål, som også er ny allroundpers med sine 16680gram.

El grande beist 16680gram

Men den som venter på noe godt… på siste fiskedag for Ole-Håkon og meg legger vi oss som en klegg ved siden av Romeriksbåten, og dette gir endelig resultater for min del. At det er turens nest minste spisskate på 6060gram er totalt uinteressant, det er riktig art for pokker, tusen kilo letter fra skuldrene. Årets klubbtur går mot slutten.

Spisskate på 6060gram

Fjerde kvartal

Vel tilbake på Østlandet, surrer jeg meg sakte men sikkert inn i høstmodus. Neflixkontoen går varm og dørstokken blir høyere og høyere. Heldigvis blir jeg med til Vestfold med vindu i midten av oktober. Her svirrer vi rundt i mørket og jeg klarer endelig å finne en piggvar som er villig til å smake på ansjosen min. Igjen er fisken helt i nedre skikt vektmessig, men fy søren så deilig det var å få has på denne nemesisen. Og når ketsjupen først begynner å flyte får jeg jaggu 2 stykker uka etter.

piggvar-380-1
Endelig piggvar, 380gram. Nemesis gå og legg deg!

Etter at fiskevinduet ble parkert for vinteren, har jeg klart å presse meg ut på noen skarve turer, hovedsakelig etter lake, den første turen var bra, men på de neste turene har lakene bestemt seg for å unngå mine agn. Fiskeåret blir avsluttet med noen småtorsk i Bodø og noen smårøyer på Hadeland.

Fiskeåret i tall og fakta

Alt i alt har det vært et ganske fantastisk fiskeår ut i fra min skala.

Årets fisk i 2015

Her må det blir todelt, en fra ferskvann og en fra saltvann:

• Stampers på 2640gram kommer til å bli stående lenge
  • Havålpers på 16680gram håper jeg at jeg kan flytte enda lengre oppover ved første anledning.

Antall perser i 2015:

9, kanskje ikke all verden, men jeg er absolutt fornøyd

Antall nye arter i 2015:

6 sånn akkurat passe, kunnet hatt litt flere hvis de ikke var så vriene og vrange 🙂

1. Glattulke
  2. Kloskate
  3. Pigghå
  4. Femtrådet tangbrosme
  5. Spisskate
  6. Piggvar

Hvilket gjør at artslisten min nå teller 95 arter.

Antall turer i 2015:

70 med smått og stort. Dette er ny rekord i antall turer for min del, og her må jeg takke en tålmodig samboer og at ungene klarer seg litt bedre selv for resultatet.

Måloppnåelse i 2015

Jeg fikk hele to nye arter som starter på ”pigg” og klarte å komme meg over 90 arter, så da må man være fornøyd. Jeg har hatt fantastiske turer med gode kompiser og fangsten har vært ganske nært opp til innsatsen, selv om ting ikke har kommet lett.

Mål for 2016

Må vel ha en ambisjon om å klare å nå tresifret antall arter i løpet av 2016, men noe stort artsrace tviler jeg på at jeg får til. Jeg må også bli flinkere å ta med ungene på tur.

Å flytte piggvarpersen over kiloen samt dytte litt på gjeddepersen, gjørspersen, abborpersen og kanskje noen andre i ferskvann burde være innen rekkevidde. I saltvann ser det foreløpig litt usikkert ut, så jeg får ta det som det kommer.